onsdag 8 februari 2012

Drinkbarsutbildning!

Igår var det dags för vår drinkbarsutbildning på Flamman. Hade ganska höga förväntningar och det var verkligen sjukt kul! Lite lost kände man sig i början med alla olika spritflaskor men ju mer man övade desto säkrare blev man. Kanske kommer jobba mitt allra första drinkbarspass redan på lördag när jag jobbar sent på Flamman.

Först gick vi igenom alkohollagen, väldigt viktiga regler som man faktiskt inte kände till tidigare, så det känns bra nu när man har koll på allt. Därefter gick vi igenom alla spritsorter som finns i Flammans utbud, vad det är, hur de luktar och vad man ska tänka på när man använder dom.

Sedan fick vi pröva på att blanda egna drinkar utifrån en speciell drinklista. Uppgiften var att göra en byggdrink, en skakdrink och en muddlad drink. Det tog sin lilla tid men resultatet blev ändå bra tycker jag!
Gjorde en Sex on the Beach, en El Diablo (eller nåt spanskt namn var det iallafall) och en Sazzy Mango. Goda drinkar alla tre!

Sedan fick vi testa på att sikta shots. Det var sjukt mycket svårare och jag kan inte påstå att det gick särskilt bra. Hoppas på att jag aldrig ska behöva göra det åt en kund, haha. Vår driftchef tyckte att vi skulle göra en och en för att det var så kul att se på när alla misslyckades :P
Minns inte namnet på dessa, eller exakt vad jag hade i... Tror den gröna hade bananlikör och Kahlua i men är inte alls säker, haha. Meningen är att spriten ska lägga sig i olika lager beroende på sin tyngd. Hade 3 spritsorter i varje men fick ändå bara två tydliga lager som syntes :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar