torsdag 19 januari 2012

Thailand del 1; Phi Phi

Som önskat, här kommer en liten Thailandberättelse!

Vi samlades hemma hos Anna den 27e, där hennes föräldrar ordnat med en supergod middag! Perfekt sätt att ladda upp inför resan! Dagen efter skjutsades vi till Köpenhamn och Kastrup där vi skulle flyga från. Vi flög med Qatar Airways och mellanlandade därför i Doha. Där tillbringade vi en hel natt som trots allt gick väldigt fort innan vi nästa dag, den 29e, flög vidare mot Phuket. Riktigt lång flygresa men om det var värt det när vi äntligen kom fram! Vi landade sent på kvällen och till och med då var det riktigt riktigt varmt utomhus. Trodde vi gjorde en bra deal när vi lyckades pruta ner taxipriset från 1500 baht till 1000 baht, men när vi sedan kom fram till hotellet märkte vi att det bara skulle kostat 600. Lite fail.

Vi sov en natt på ett fint hotell i Phuket innan vi nästa dag tog en färja ut till Phi Phi Islands. Chockades över folk som kunde dricka öl så tidigt på morgonen när allt man ville göra var att hälla i sig vatten på grund av värmen. Men det var väl bara vi :P Väl framme möttes vi av flera representanter från alla möjliga hotell på Phi Phi. Representanter från alla hotell utom det vi bokat såklart. Vi hade bara en vag aning om vart vi skulle men fick hjälp av en snäll thailändska som ringde vårt hotell för att vi skulle få hjälp att frakta väskorna. Phi Phi Anita Resort hette vårt hotell, inte världens fräschaste ställe men med vår budget är jag glad att vi slapp sova i hyddor, haha.
Phi Phi beskrivs som en paradisö, och det finns säkert flera fina stränder runtom som man tar sig till med båt. Stranden vi bodde vid, där alla barer ligger, var däremot inte så jättefräsch tyvärr. Men det blir väl lätt så, med alla festande människor på kvällarna liksom. Sista dagen hittade vi dock en superfin strand, kommer till den sen.

Så var det dags för nyår. Hela dagen chillade vi på stranden, solade och badade om vartannat, drack goda fruitshakes och bara njöt av livet. På kvällen laddade vi upp med champagne på hotellet innan vi gick till en restaurang och åt middag. Otroligt lyxig måltid bestående av en pizza och Sex on the beach.
Efter middagen drog vi till en bar där vi laddade upp med lite buckets innan vi drog till bar-stranden där vi bestämt att vi skulle fira tolv-slaget. Sjukt mycket folk och riktigt bra drag men vi förstod aldrig när klockan blev tolv, haha. Vi festade på stranden hela natten, dansade till bra musik, träffade roliga människor och blev lagom förvånade när hotellgrannen helt plötsligt rycker upp dörren när vi kommer hem på morgonen och argt skriker;
- How fucking loud can you be?!?!
Och då lät ändå musiken från stranden mycket högre än vad vi gjorde, haha.

Sista dagen bestämde vi oss för att göra en vandring genom djungeln för att komma till en fin strand på andra sidan. Var sjukt nojig hela vägen över att bli orm- eller spindelbiten men det gick så bra att vi gick samma väg tillbaka sen, och inte tog båt som många andra. Sjukt värd vandring också måste jag säga, för stranden vi kom till var underbar! Long Beach heter den och jag kan verkligen rekommendera att man tar sig dit om man är på Phi Phi.
De två översta, samt den nedersta till höger tog jag under tiden vi vandrade, den nedersta till vänster är från Long Beach.
Så otroligt fin utsikt! Enda minuset var att det inte fanns solstolar till alla, men efter ett tag lyckades vi få tag på 3 stycken iallafall. Tror att upplevelsen av stranden blev så mycket bättre eftersom vi fick kämpa lite för att ta oss dit. Otroligt värd dag faktiskt! Är glad att Anna övertalade mig till vandringen för det är något jag inte hade gjort annars.